19 marca - czwartek
Witam serdecznie wszystkich moich uczniów. Jejku, to kolejny dzień przed komputerem. A gdzie Wasze uśmiechnięte i rozgadane buzie?! Och ten Koronawirus trochę zamieszał w naszej codzienności, a edukacja on -line opanowała cały kraj. Mam nadzieję, że dobrze to znosicie.
Uważajcie na siebie i na bliskich.
Zadanie dla klasy
8s
Rozwiążcie krzyżówkę ze strony 103 w podręczniku. Czekam na
odpowiedzi zwrotne na mojego maila: magdalena.sow@pracowniasp1.pl
Zadanie dla 5a i
5c
Moi drodzy uczniowie, zatrzymamy się jeszcze chwilkę w
Bizancjum. A dokładnie w jego stolicy - Konstantynopolu. Jedna moja uczennica
zafascynowana widokami i historią tego miasta powiedziała: „Proszę Pani, proszę
zorganizować wycieczkę do Konstantynopola. Będzie wspaniale”. Nie wątpię, że byłoby wspaniale, ale to co
dzisiaj mogę ze swojej strony zaoferować, to również pewien sposób zwiedzania i
poznawania. Dlatego przeczytajcie króciutki tekst o współczesnym
Konstantynopolu i odpowiedzcie na poniższe pytania.
Miasto na granicy
kontynentów
Po zajęciu Konstantynopola Turcy zmienili jego nazwę na
Istambuł (polska nazwa Stambuł).
Przez kilkaset lat był stolicą imperium osmańskiego. Dziś jest
największym miastem Turcji. Mieszka tu ponad 14 milionów ludzi. Przez wieki
miasto rozbudowywało się po obu stronach cieśniny Bosfor, która stanowi granicę
między Europą a Azją, dlatego obecnie leży ono na dwóch kontynentach
jednocześnie. Jego położenie sprawia, że przenikają się tu kultury Europy i
Bliskiego Wschodu. W mieście dominują wyznawcy islamu, jednak mieszkają tu
także chrześcijanie i żydzi. Jednym z symboli miasta wciąż jest bazylika Hagia
Sophia, która w dzisiejszych czasach pełni funkcję muzeum.
Pytania do tekstu:
- Jak dzisiaj nazywa się dawny Konstantynopol?
- W jakim znajduje się państwie?
- Jaka cieśnina biegnie przez miasto?
- Jakie kontynenty łączy dawny Konstantynopol?
- Jaką funkcję w dzisiejszym Stambule pełni Hagia Sophia?
Zadanie dla klasy
6a
Jesteśmy w trakcie omawiania oświecenia w Europie. Ostatnio
króciutkie ćwiczenie pozwoliło nam utrwalić ogólną wiedzę o epoce. Dzisiaj
proponuję film o Piotrze I Wielkim, carze Rosji, który nie wstydził się nauki i
nie bał się pracy. Zobaczcie jak wyglądała Rosja na przełomie XVII/XVIII wieku,
w jaki sposób Piotr I Wielki zmieniał swój kraj, w jakich sytuacjach był
bezwzględny, a w jakich fenomenalny. Czy wiecie, że na swojej pieczęci, z którą
się nie rozstawał miał wygrawerowany napis „Jestem uczniem i muszę się
uczyć”.
Zadanie dla klasy 6b
Uzupełnij tekst1) Oświecenie, to epoka, która trwała przez prawie cały .................... wiek.
2) Była nazywana ................................................ lub .....................................................
3) Do najsłynniejszych filozofów epoki należeli .............................................................. i .................................................................
4) Do przełomowych odkryć epoki można zaliczyć ................................................................
.......................................................................................................................................................
5) W epoce oświecenia powstał nowy styl w sztuce zwany .......................................................
Korzystając z dowolnych źródeł odpowiedz na pytanie: Czym była Wielka encyklopedia francuska?
Możecie wysyłać odpowiedzi na adres: magdalena.sow@pracowniasp1.pl
1.Bizancjum
OdpowiedzUsuń2.Stambuł
3.Bosfor
4.Eurpę i Azję
5.Muzeum
Patryk Żurek 5a.