5c - 23 kwietnia

Dzień dobry moja wyjątkowa klaso. Zanim przejdę do tematu lekcji, chciałam podziękować uczniom za uczestnictwo w projektach kwietniowych. Można było wykonać prezentację (plakat) o Święcie Chrztu Polski lub Zbrodni Katyńskiej. Z moich notatek wynika, że w 5c w pracy projektowej wzięli udział Nazari, Zosia, Dominika, Laura, Wiktor i Mikołaj. Przy czym Zosia D. i Laura wykonały po dwa projekty.  Jeśli kogoś pominęłam to proszę się przypomnieć. Uczniowie otrzymali piękne 6 i pochwały do dziennika :) Gratuluję i dziękuję :) 

 

Wsi spokojna, wsi wesoła! Który głos twej chwale zdoła?
Jan Kochanowski w swoim utworze opiewał uroki wsi, jej pejzaże, zaciszne zaułki, ludzką pracę i uczciwość oraz  życie zgodne z rytmem natury. W rzeczywistości życie chłopa nie było łatwe, tylko pełne ograniczeń, zobowiązań wobec pana feudalnego, pozbawione wolności osobistej.


                                              foto:http://www.izba.centrum.zarow.pl


ŻYCIE W ŚREDNIOWIECZNEJ WSI


LOKACJA

czyli zakładanie  wsi odbywało się na prawie niemieckim.

Zasadźca, czyli założyciel wsi zostawał sołtysem.

foto:http://www.izba.centrum.zarow.pl



UKŁAD PRZESTRZENNY WSI

w formie łańcuchówek (wzdłuż drogi) oraz okolnic (wokół placu lub jeziora)







CHŁOPI

inaczej zwani kmiecie stanowili społeczność mieszkającą na wsi.




PRACA

Chłopi utrzymywali się z pracy na polu i hodowli zwierząt. Dzięki ich pracy mieszkańcy wsi, zamków i miast mieli jedzenie. Praca na wsi była ciężka, wymagała wielu umiejętności oraz narzędzi.



UPRAWA ZBOŻA

głównie żyta, jęczmienia, prosa, pszenicy i owsa.

W ogrodach koło domu chłopi sadzili: cebulę, bób, soczewicę, groch.

Ze zboża robiono mąkę do wypieku chleba lub wykorzystywano je jako paszę dla zwierząt.





TRÓJPOLÓWKA

była sposobem uprawy roli, który polegał na podzieleniu pola na trzy części. Każdego roku uprawiane są tylko dwie z nich, a trzecia ugoruje, czyli odpoczywa.






HODOWLA ZWIERZĄT

Hodowano świnie, owce, krowy, kozy, gęsi, kury.

Mięso zwierząt było drogie i trafiało na stoły najzamożniejszych. Ze skóry zwierzęcej wyrabiano buty i pasy. Z gęsi pozyskiwano pierze na poduszki i pierzyny, a z owiec wełnę do wyrobu tkanin.

Hodowano też woły, rzadziej konie, potrzebne do prac polowych.






NARZĘDZIA

radło, pług, kosa, sierp





ZAGRODA

była niemal całym światem chłopa i jego rodziny. W skład zagrody wchodziły: chata, budynki gospodarcze dla zwierząt i przeznaczone do przechowywania zebranych z pola plonów oraz potrzebnych w gospodarstwie narzędzi. Zabudowania rozmieszczone były wokół podwórza. Całość, do której należał jeszcze niewielki ogródek, otaczał płot.








NA PODSTAWIE   PRZECZYTANEGO TEKSTU NAPISZ NOTATKĘ W ZESZYCIE - MAKSIMUM 5 PUNKTÓW

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam serdecznie. 

wszystkie umieszczone zdjęcia pochodzą z wikipedii 

 

Komentarze

  1. Marcel Karpowicz obecny 🙂

    OdpowiedzUsuń
  2. Alan Krysztofowicz

    OdpowiedzUsuń
  3. Basia Szczuraszek 5c - obecna

    OdpowiedzUsuń
  4. Zosia Reszke-obecna:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiktoria K. - N

    OdpowiedzUsuń
  6. Dominika B. kl. 5c

    OdpowiedzUsuń
  7. Ola Świerczewska-obecna

    OdpowiedzUsuń
  8. Aleksandra Harasimowicz 5c - obecna

    OdpowiedzUsuń
  9. Stefan Grabowski

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

7c, historia 03.11.2020r.

6s, historia 05.11.2020r.

6c, historia 05.11.2020r.