Temat: Zjednoczenie Włoch. Zapoznaj się z tematem lekcyjnym w podręczniku str.71-72, a następnie zapisz notatkę do zeszytu. Temat omówię na lekcji on - line w środę. Notatka do zeszytu: 1. Na mapie rozdrobnionych politycznie Włoch Piemont (czyli Królestwo Sardynii) wyróżniał się ustrojem (jako monarchia konstytucyjna od 1848 roku), szerokim pakietem swobód obywatelskich, zbilansowanym budżetem i najlepiej spośród państw włoskich rozwiniętą gospodarką. Jego władca Wiktor Emanuel II z dynastii sabaudzkiej miał rozległe ambicje polityczne, między innymi podążał drogą ku zjednoczeniu, nazywaną risorgimento . 2. Dwie koncepcje zjednoczenia Włoch: A) Premier rządu Camillo Cavour był orędownikiem zjednoczenia Włoch pod przewodnictwem króla Sardynii. Uważał, że można tego dokonać dzięki sprawnej polityce. Zdawał sobie sprawę z różnic ekonomicznych dzielących ubogie południe i bogatą północ Włoch, toteż zakładał konieczność stwor...
Pamiętajcie o lekcji on - line Temat: Czasy Zygmunta I Starego Notatka z lekcji: 1. W 1506 r. rządy w Polsce przejął Zygmunt I Stary, zostając zarówno królem Polski, jak i wielkim księciem litewskim. 2. Władca przeprowadził: a) reformę monetarną; b) stworzył podstawy armii zawodowej; c) ostatecznie udało mu się rozwiązać konflikt z Krzyżakami; d) prowadził wojny z Moskwą i Mołdawią; e) lata jego rządów uważa się za najświetniejszy okres rozwoju polskiej kultury; 3. W 1519 r. doszło do wybuchu ostatniej wojny z zakonem, w której ostateczną klęskę ponieśli Krzyżacy. 4. 1525 r. - Hołd pruski . Ostatni mistrz zakonu Krzyżackiego Albrecht Hohenzollern złożył hołd lenny przed polskim królem. Z ziem zakonu utworzono Prusy Książęce, które sta...
Temat: Cywilizacje starożytne. Podsumowanie rozdziału I. Tydzień temu zaczęliśmy powtarzać rozdział I. Zamiast zapowiedzianego sprawdzianu proponuję wykonanie karty pracy. 1. Dopisz do każdego pojęcia starożytną cywilizację. np. Tora - Izrael zikkuraty - papirus - menora - porcelana - 2. Wyjaśnij pojęcia: politeizm, monoteizm. 3. Określ, którego starożytnego ludu dotyczy każdy z opisów: a) W X wieku p.n.e stworzyli w Palestynie silne państwo. Ich władcami w tamtym okresie byli królowie Dawid i Salomon. b) W starożytnej Mezopotamii stworzyli najstarsze państwa. Uważa się także za twórców pisma. c) Zbudowali swoje państwo w dolinie rzeki Nil. Dla swoich władców wznosili okazałe grobowce między innymi piramidy. 4. Omów korzyści, jakie przyniosło ludzkości wynalezienie pisma. 5. Przyjrzyj się mapie ukazującej miejsca powstania pierwszych cywilizacji. Zapisz nazwy cywilizacji zgodnie z oznaczonymi numerami: 1. 2. 3. 4. Postaraj się przesłać wy...
Klaudia.B 5B
OdpowiedzUsuńKacper M. 5b
OdpowiedzUsuńAnastasiia.D 5b
OdpowiedzUsuńMagda.Cz 5B
OdpowiedzUsuńNikodem M 5B
OdpowiedzUsuńRoland W 5B
OdpowiedzUsuńKevin5b
OdpowiedzUsuńMichał Budzyński 5B
OdpowiedzUsuńAmelia S. 5b
OdpowiedzUsuńWiktor P 5B
OdpowiedzUsuńOlena M 5 b
OdpowiedzUsuńKuba F. 5b
OdpowiedzUsuńPola J Vb
OdpowiedzUsuńHubert K 5B
OdpowiedzUsuńWeronika M 5b
OdpowiedzUsuń